środa, 11 lipca 2012

Wariometr - ...i lądowanie jest możliwe


Wariometr

[2] Wariometr jest przyrządem mierzącym prędkość pionową samolotu, czyli prędkości wznoszenia lub opadania. Jest to bardzo ważny parametr lotu, szczególnie podczas lądowania. Istnieje kilka metod pomiaru omawianej prędkości. Skupimy się na jednej, mianowicie na różniczkowaniu ciśnienia statycznego.


Różniczkowanie to wyznaczanie przyrostu pewnej wielkości (mówiąc nieoficjalnie). Prędkość mówi nam, o ile wzrośnie przebyta droga w określonym czasie. Przykładowo, jadąc z prędkością 50 km/h oczywistym jest, że za godzinę przejedziemy dokładnie 50 km.


Skoro wartość ciśnienia statycznego jednoznacznie określa wysokość lotu, zatem mierząc zmianę tego ciśnienia (a zatem wysokości) w danym czasie możemy określić prędkość wznoszenia lub opadania. W klasycznym wariometrze, różniczkowanie przeprowadzane jest metodą pneumatyczno – mechaniczną (taka dziwna nazwa, którą nie konieczne trzeba pamiętać).

Ideę przedstawia rysunek 1.

Rys. 1 - schemat działania wariometru [1]


Ciśnienie statyczne doprowadzane jest do puszki różnicowej oraz do szczelnej obudowy przyrządu poprzez kapilarę. Lecąc na stałej wysokości ciśnienie w obudowie i w puszce jest równe. Puszka nie odkształca się, a wskazówka jest ustawiona na wartości 0. Samolot zmniejsza wysokość. Ciśnienie statyczne zwiększa się. Powietrze o ciśnieniu atmosferycznym na danej wysokości jest dostarczane do puszki bez opóźnienia, natomiast ciśnienie w obudowie wyrównuje się wolniej, gdyż powietrze przepływa przez cienką kapilarę.

Wyobraźmy sobie następującą sytuację: mamy dwa pojemniki ze sprężonym powietrzem. Jeden z nich posiada zawór o bardzo małej średnicy (kilka milimetrów), natomiast z drugim pojemniku jest on zdecydowanie większy (kilka centymetrów). Otwierając zawór o większej średnicy, ciśnienie w pojemniku wyrówna się niemalże natychmiast (przyjmując odpowiednią wartość ciśnienia początkowego). Otwierając z kolei drugi, mniejszy zawór, ciśnienie będzie wyrównywać się powoli.

Taka sytuacja występuje podczas wyrównywania się ciśnień w puszce różnicowej i obudowie. Podczas zmiany wysokości ciśnienie w obudowie jest niższe niż w puszce podczas zmniejszania wysokości, ponieważ ciśnienie w obudowie wyrównuje się wolniej. Wartość różnicy jest zależna od prędkości opadania. Różnica ta powoduje odkształcenie puszki i przemieszczenie się dźwigni a tym samym wskazówki przyrządu. Po zatrzymaniu się samolotu na niższej wysokości, ciśnienia wyrównują się i wskazywana wartość prędkości wynosi 0.

Współczesne wariometry wykonują różniczkowanie numerycznie. Co pewien czas (rzędu dziesiątych lub setnych części sekundy) mierzone jest ciśnienie statyczne. Od aktualnego pomiaru odejmowany jest poprzedni. Wartość ta dzielona jest przez dobrany skok czasowy i w ten sposób obliczona zostaje aktualna wartość prędkości pionowej samolotu. 

Źródła:


1. http://heading.pata.pl/wysok1.htm
2. www.pzl.com.p