piątek, 6 lipca 2012

OpenPilot - awionika na dobry początek

Logo OpenPilot

Nawet najlepsi kiedyś musieli zaczynać. Przygoda z awioniką też ma swój początek. Nie trzeba znać się na nowoczesnych rozwiązaniach przyrządów pokładowych czy skomplikowanych systemach sterowania. Wystarczy odrobina pasji i chęci, aby poznać tę piękną dziedzinę. Zaczynamy od małych modeli latających, sterowanych przez amatorskie autopiloty. 


Amatorskie autopiloty to urządzenia elektroniczne, które sterują ciągiem silnika i wychyleniem serwomechanizmów na podstawie danych otrzymanych z czujników. W zależności od autopilota, mogą to być czujniki ciśnień statycznego i całkowitego, przyśpieszeniomierze, żyroskopy, magnetometry czy odbiornik GPS. Istnieje wiele autopilotów, tworzonych przez internautów w formie tzw. Open Source. Są one dostępne za darmo.

WiFi na pokładzie zagrożeniem dla awioniki?

Kokpit samolotu

Pasażerowie samolotów zawsze proszeni są o wyłączenie telefonów komórkowych oraz innych elektronicznych gadżetów, aby nie zakłócały pracy urządzeń awioniki. Co prawda, długo nie wykazano żadnego negatywnego wpływu telefonów na osprzęt awioniczny, ale w końcu natrafiono na problem.


Podczas montażu elementów sieci WiFi na pokładzie jednego z samolotów Boeing pojawił się problem z ekranami typu Phase 3, dostarczonymi przez firmę Honeywell. W przypadku silnego sygnału z nadajnika WiFi, obraz z ekranów znika. Nie jest to problem długotrwały, gdyż zakłócenia zanikają, jednakże może stanowić dowód słuszności dla ciągłych zakazów wyłączania urządzeń elektronicznych w samolotach.  

Boeing uspokaja, mówiąc, że poziom sygnału WiFi podczas montażu był znacznie wyższy, niż jego zakres użytkowy. Sygnał WiFi emitowany z laptopów i telefonów komórkowych w żadnym stopniu nie zagraża urządzeniom pokładowym.



Garmin zaniecha produkcji GNS 420W oraz 430W


Garmin 430W

Garmin poinformował, że planuje zaniechać produkcję systemów GNS 420W i 430W. Wszystko wiąże się ze spadkiem zainteresowania produktami. Przedstawiciel firmy informuje, ze to, jak szybko zostanie zakończona sprzedaż, zależeć będzie od trendów rynkowych. 



Istnieje już alternatywa dla upadającego produktu - są to systemy GTN-650 i GTN-750 z funkcją dotykową. GTN-650 posiada 4-calowy wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości, natomiast GTN-750 wyposażony jest w wyświetlacz 6-calowy. Dodatkowymi udogodnieniami są wskazania dróg powietrznych i ścieżek podejścia.

Wysokościomierz - przyrząd niezbędny na pokładzie


wysokościomierz

[2] W artykułach dotyczących atmosfery wzorcowej i wysokości lotu wspomnieliśmy już kilka razy, że zmiana ciśnienia w atmosferze przy zmianie wysokości bezwzględnej może posłużyć do określania wysokości lotu. Wykorzystuje się do tego przyrządy zwane wysokościomierzami.


Ideą wysokościomierza jest pomiar ciśnienia statycznego i przeliczenie jego wartości na wysokość, zgodnie z modelem atmosfery wzorcowejKlasyczny przyrząd składa się ze szczelnej obudowy, portu dostarczającego ciśnienie statyczne, puszki aneroidowej oraz układu mechanicznego.