Rys. 1 - Przyrządy pokładowe [1] |
Na wstępie warto określić czym jest awionika. Angielskie słowo avionics jest skrótem dla aviation electronics dlatego możemy powiedzieć, że awionika to elektronika lotnicza.
Z biegiem czasu pojęcie awionika nabrało szerszego znaczenia, gdyż obecnie to nie tylko "elektronika" na pokładzie samolotu, lecz wszystkie urządzenia elektryczne, elektroniczne, elektromechaniczne i optoelektroniczne.
Do wyżej wymienionych kategorii zaliczamy:
Do wyżej wymienionych kategorii zaliczamy:
- podstawowe przyrządy pokładowe, m.in.: wysokościomierz, wariometr, prędkościomierz, zakrętomierz, sztuczny horyzont, wskaźnik sytuacji horyzontalnej
- urządzenia nawigacyjne, m.in.: odbiorniki GPS, ADF, VOR, ILS wraz z odpowiednimi wskaźnikami obrazującymi dane z pomocy nawigacyjnych.
- instalacje pokładowe, zapewniające poprawne działanie wyżej wymienionych urządzeń, umożliwiające sterowanie powierzchniami sterowymi płatowca, zabezpieczjące samolot przez pożarem i oblodzeniem, instalacje paliwowe, olejowe, pneumatyczne i wiele innych.
- wszelkie urządzenia i instalacje umożliwiające walkę powietrzną. Nie jest możliwe podanie wszystkich elementów składowych awioniki. Tym bardziej, że nie są to tylko urządzenia i instalacje pokładowe, ale także projektowanie systemów sterowania, zapewniających odpowiednie właściwości pilotażowe statków powietrzych.
Posługując się mniej oficjanym, mocno obrazowym przykładem, awionikę można wyobrazić sobie w następujący sposób:
mając gotowy do lotu samolot, wyciągamy z niego silniki oraz pozbawiamy go poszycia (konstrukcji skrzydeł, stateczników, kadłuba). To co nam zostało to jest właśnie awionika.
[1] http://www.avsim.com/pages/0605/PC12/Bendix-King-avionics.jpg
mając gotowy do lotu samolot, wyciągamy z niego silniki oraz pozbawiamy go poszycia (konstrukcji skrzydeł, stateczników, kadłuba). To co nam zostało to jest właśnie awionika.