wtorek, 31 lipca 2012

Nawigacja w lotnictwie - metody i przykłady

Kompas

Nawigacja statku powietrznego jest procesem określania aktualnego położenia, wyznaczania docelowego miejsca przylotu, a także określania drogi dotarcia do tego miejsca. Zadania te mogą być zrealizowane na różne sposoby, dlatego istnieje wiele metod nawigacji.



Urządzenia działające bez ingerencji sygnałów z zewnątrz, czyli bez informacji z baz, dodatkowych urządzeń naziemnych lub innych statków powietrznych wykorzystują własne sygnały radiowe, odbite od Ziemi, promieniowanie naturalne ciał niebieskich, oraz pola magnetyczne i grawitacyjne Ziemi.

Łączność w lotnictwie - krótka charakterystyka


Antena lotnicza

Komunikacja pomiędzy załogą lecącego samolotu a personelem naziemnym jest nieodłącznym elementem nie tylko ze względu na zachowanie bezpieczeństwa, ale także na znaczne ułatwienie planowania lotu. Nawiązanie połączenia możliwe jest drogą radiową.


Podstawowy system łączności składa się z nadajnika i odbiornika. Oba te urządzenia zawarte są w radiostacji pokładowej. Dzięki temu komunikacja odbywa się w dwóch kierunkach. Piloci mogą nadawać i odbierać wiadomości. Komunikacja radiowa może odbywać się za pomocą fal radiowych o różnych częstotliwościach. Prawnie określone jest jakie częstotliwości są dozwolone. Radiostacje komunikują się za pomocą fal krótkich lub ultrakrótkich.