[2] W artykułach dotyczących atmosfery wzorcowej i wysokości lotu wspomnieliśmy już kilka razy, że zmiana ciśnienia w atmosferze przy zmianie wysokości bezwzględnej może posłużyć do określania wysokości lotu. Wykorzystuje się do tego przyrządy zwane wysokościomierzami.
Ideą wysokościomierza jest pomiar ciśnienia statycznego i przeliczenie jego wartości na wysokość,
zgodnie z modelem atmosfery wzorcowej. Klasyczny
przyrząd składa się ze szczelnej obudowy, portu dostarczającego ciśnienie statyczne, puszki aneroidowej
oraz układu mechanicznego.
Rys. 1 - budowa wysokościomierza [1] |
Puszka aneroidowa
jest szczelnym naczyniem, w którym panuje próżnia. Materiał z którego jest
wykonana, jest elastyczny, umożliwiający jej odkształcanie. Ciśnienie statyczne dostarczane jest do
szczelnej obudowy przyrządu za pomocą portu. Przy zmianie wysokości, zmieniające się ciśnienie powoduje odkształcenia puszki
aneroidowej. Mówiąc bardziej obrazowo, im większe ciśnienie statyczne tym
bardziej puszka aneroidowa zostanie ściśnięta.
Wiadomo, że ciśnienie statyczne spada przy wzroście
wysokości, więc puszka będzie się rozprężać. Do puszki przyczepiona jest
dźwignia mechanizmu, wskazującego ciśnienie. Porusza się ona przy zmianie
objętości puszki i napędza wskazówkę.
Jest to bardzo klasyczne rozwiązanie, bardzo rzadko
spotykane na pokładach samolotów.
Obecnie korzysta się z osiągnięć elektroniki. Wysokościomierze buduje się z użyciem cyfrowych czujników ciśnienia, mikroprocesorów i elektronicznych
wyświetlaczy. Schemat przedstawiony jest na rysunku 2.
Rys.2 - schemat urządzenia awioniki |
Widzimy tutaj trzy wcześniej wspomniane bloki. Blok
pomiarowy, blok przetwarzania i blok zobrazowania. Pierwszy z nich odpowiada za
pomiar wartości fizycznej, która będzie użyta do obliczenia żądanego parametru,
w tym przypadku wysokości. Obliczeniami zajmuje się część mikroprocesorowa.
Nowoczesne procesory umożliwiają przeprowadzanie bardzo skomplikowanych
przeliczeń w odpowiednio krótkim czasie. Po obliczeniu wysokości, jej wartość
jest obrazowana na wyświetlaczu.
Schemat ten jest prawdziwy nie tylko dla wysokościomierza, ale także dla
większości urządzeń awioniki. Zawsze
należy zmierzyć wartość fizyczną, na jej podstawie obliczyć wielkość pożądaną i
przedstawić ją w formie czytelnej dla pilota (lub dla systemu sterowania).
W artykule o wysokości lotu wspomnieliśmy, że istnieje kilka
sposobów pomiaru wysokości i kilka
układów odniesienia. Wszystkie metody są używane, jednakże istnieją ścisłe
procedury, mówiące kiedy z danej metody należy skorzystać. Jest to wiedza
niezbędna dla pilotów. Awionicy również powinni o tym wiedzieć, jednakże w
naszym wstępie do awioniki nie
będziemy się tym zajmować.
Źródła:
1. http://www.jak-zostac-pilotem.pl/szkolenie-teoretyczne/co-pilot-ma-w-kokpicie-czyli-o-wysokosciomierzu-2.html
2. http://www.azosensors.com/equipment-details.aspx?EquipID=313
2. http://www.azosensors.com/equipment-details.aspx?EquipID=313