Nawigacja statku powietrznego jest procesem określania aktualnego położenia, wyznaczania docelowego miejsca przylotu, a także określania drogi dotarcia do tego miejsca. Zadania te mogą być zrealizowane na różne sposoby, dlatego istnieje wiele metod nawigacji.
Urządzenia działające bez ingerencji sygnałów z zewnątrz,
czyli bez informacji z baz, dodatkowych urządzeń naziemnych lub innych statków
powietrznych wykorzystują własne sygnały radiowe, odbite od Ziemi,
promieniowanie naturalne ciał niebieskich, oraz pola magnetyczne i grawitacyjne
Ziemi.
Przykładem przyrządu, pozwalającego na niezależną nawigację jest kompas. Bardzo proste urządzenie, zbudowane z igły magnetycznej, wskazujące kierunek północny. Zaletą takich systemów jest duża odporność na zakłócenia i niewykrywalność przez siły nieprzyjaciela.
Rys.1 - Kompas [3] |
Przykładem przyrządu, pozwalającego na niezależną nawigację jest kompas. Bardzo proste urządzenie, zbudowane z igły magnetycznej, wskazujące kierunek północny. Zaletą takich systemów jest duża odporność na zakłócenia i niewykrywalność przez siły nieprzyjaciela.
Nawigacja odbywa się także przy użyciu pomocy naziemnych lub
satelitarnych. Znanym przykładem jest GPS, system stosowany w wielu
dziedzinach, od zastosowań militarnych po czysto turystyczne. Mniej znane
systemy wykorzystują sygnały z latarni naziemnych, budowanych w odpowiednich
odległościach i miejscach. Główną wadą takich rozwiązań jest znaczna podatność
na zanucenia oraz ograniczony zasięg. Z drugiej strony są one znacznie dokładniejsze,
niż systemy niezależne.
Rys. 3 - Rozmieszczenie satelitów GPS [5] |
Najlepiej byłoby, gdyby połączono zalety obu systemów i
odrzucono wady. Jest to po części możliwe dzięki systemom zintegrowanym, tzw.
mieszanym. Korzystają one z urządzeń zależnych oraz niezależnych. Stopień ich
użycia zależy od rodzaju wykonywanego przez samolot zadania. Jeżeli jest to
operacja, podczas której niewykrywalność jest kluczowa, system wykorzysta
informacje z urządzeń zależnych. Jeżeli wymagana jest dokładność nawigacji bez
konieczności unikania zakłóceń – system skorzysta z sygnałów od urządzeń
niezależnych. Jest to możliwe, dzięki zastosowaniu techniki cyfrowej i
elektronicznej realizacji poszczególnych urządzeń. Przetwarzanie ich informacji
wyjściowych jest znacznie łatwiejsze.
Tak ogólnie
wspomnieliśmy o rodzajach urządzeń nawigacyjnych, teraz opiszemy metody, według
których określa się położenie samolotu. Pierwsza z nich to metoda zliczania
drogi. Mogłaby również być stosowana do nawigowania samochodem. Jeżeli znamy
nasze początkowe położenie i kierunek w którym jedziemy (kierunki wyznaczane
przez drogę). Mierząc prędkość, określamy przebytą drogę w danym czasie i
dodajemy ją do punktu startu, zgodnie z przebytymi kierunkami. Zakładając, że
jedziemy ze stałą prędkością z Krakowa do Warszawy z prędkością 70 km/h i mierzymy czas
naszej podróży, to po dwóch godzinach jazdy, na podstawie mapy jesteśmy w
stanie określić, w jakim punkcie między Krakowem a Warszawą jesteśmy.
Rys. 4 - Współczesne rozwiązanie nawigacyjne [6] |
Przy użyciu kompasu i wskaźnika prędkości w samochodzie
możemy poruszać się w dowolnych kierunkach. Należy jedynie obliczać odcinki
przebytych dróg w danym kierunku, a następnie dodać je geometrycznie. Lecąc
samolotem postępujemy podobnie. Analizując tę metodę, widzimy że jest ona
niezależna. Mało dokładna, ze względu na konieczność ciągłego szacowania
prędkości i kierunku, jednak dostępna w każdym miejscu na Ziemi.
Druga metoda także dobrze sprawdza się dla samochodów jak i
dla samolotów. Chodzi o porównywanie swojej pozycji względem nieruchomych punktów
na Ziemi lub gwiazd. Jadąc samochodem porównujemy swoje położenie względem
całej budowlanej infrastruktury. Jeżeli przejedziemy obok Wawelu oznacza to że
jesteśmy w Krakowie ;-) System GPS, stosowany do nawigacji samochodowej jest
systemem pozycyjnym, ponieważ określa położenie samochodu względem satelitów.
Rys. 5 - Radiolatarnia VOR [7] |
Położenie samolotu określa się względem latarni naziemnych (VOR, NDB)
lub satelitów (np. GPS). Wystarczy znać odległość od danego punktu i kąt,
mierzony od przyjętego początku układu. Mając daną płaską powierzchnię,
przyjmijmy na niej dowolny punkt, jako nieruchomy, oraz narysujmy półprostą od
tego punktu w dowolnym kierunku, np. północnym. Teraz narysujmy kolejny punkt w
dowolnym miejscu. Mierząc jego odległość między punktem początkowym oraz kąt
zawarty między półprostą narysowaną wcześniej, a prostą przechodzącą przez dwa
narysowane punkty, otrzymujemy dwie wartości liczbowe, jednoznacznie
określające położenie drugiego punktu - odległość r i kąt fi.
Rys. 6 - Współrzędne biegunowe [8] |
Takie określanie pozycji jest bardzo dokładne, jednak wymaga
ciągłej łączność z punktem naziemnym lub satelitą.
Trzecia metoda polega na porównywaniu parametrów pola
magnetycznego lub powierzchni Ziemi na podstawie pomiaru i danych zawartych w
pamięci komputera pokładowego. W tym celu wykorzystuje się matematyczne metody,
m.in. badanie korelacji, czyli powiązania tego co zmierzyliśmy z tym co jest w
pamięci komputera. Jeżeli korelacja jest maksymalna, oznacza to, że system
odnalazł miejsce, którego parametry zgadzają się z parametrami mapy w pamięci
komputera.
Po analizie metod nawigacyjnych widzimy, że niektóre
wymagają większej ingerencji pilota, inne mniej a jeszcze inne w ogóle nie
wymagają pilota do określenia pozycji. Oczywistym jest, że trend dąży w
kierunku rozwoju tych ostatnich. Nieśmiertelny przykład: GPS.
Źródła:
1. Z. Polak, A. Rypulak "Awionika, przyrządy i systemy pokładowe".
2. http://nawymiar24.pl
3. http://przyroda.opracowania.pl
4. http://www.technologiagps.org.pl/
5. http://www.pocketgpsworld.com
6. http://www.supertraders.pl
7. http://pl.wikipedia.org
8. http://home.agh.edu.pl
2. http://nawymiar24.pl
3. http://przyroda.opracowania.pl
4. http://www.technologiagps.org.pl/
5. http://www.pocketgpsworld.com
6. http://www.supertraders.pl
7. http://pl.wikipedia.org
8. http://home.agh.edu.pl