Strony
▼
piątek, 17 sierpnia 2012
poniedziałek, 13 sierpnia 2012
Blog MF Avionics - promocję czas zacząć ;-)
Koledzy zaprojektowali i wykonali logo oraz tło promujące Projekt X. W szczególności pokazują one zadania, mogące być realizowane przez latające skrzydło. Zapraszamy do obejrzenia dzieł kolegów.
sobota, 11 sierpnia 2012
Blog MF Avionics - kamera i silnik do skrzydła
Mamy już kamery, które zostaną zainstalowane zgodnie ze schematem na drugim rysunku. Dostaliśmy także silnik. Zostanie on przetestowany w tunelu aerodynamicznym, znajdującym się na naszej uczelni ;-)
Ustaliliśmy, że kamera będzie sterowana urządzeniem niezależnym od autopilota. Nie będzie konieczności ingerencji w oprogramowanie ArduPilota i da to szansę na wykazanie się kolegom odpowiedzialnym za skonstruowanie sterownika. Powodzenia!!! Zapraszamy do obejrzenia zdjęć.
czwartek, 9 sierpnia 2012
Bezkardanowy system nawigacji - żyroskopy i przyspieszeniomierze w autopilocie
W artykule o sztucznym horyzoncie powiedzieliśmy o podstawowym problemie określania orientacji w przestrzeni z wykorzystaniem żyroskopu. Chodzi tu o ciągłe utrzymywanie jego płaszczyzny wirowania prostopadle do pionu lokalnego. Problem rozwiązuje nawigacja bezkardanowa, niewymagająca specjalnego zawieszenia żyroskopu.
Całość składa się z czujników prędkości kątowych (elektronicznych żyroskopów) i przyspieszeniomierzy (również elektronicznych), umieszczonych na trzech prostopadłych osiach oraz z komputera. Elementy pomiarowe wraz z procesorem (komputerem) są sztywno zamontowane na platformie, która z kolei przymocowana jest to statku powietrznego.
środa, 8 sierpnia 2012
ArduPilot - ArduPilot Mega 2.0
W artykule Ardupilot - otwarty autopilot twórców Arduino opisaliśmy ogólnie platormę ArduPilot i skupiliśmy się na ArduPilot Mega 1.0 - jednej z wersji popularnego autopilota. Teraz przyszła pora na starszego brata - APM 2.0.
ArduPilot Mega 2.0, w przeciwieństwie do poprzedniej wersji, zrealizowany jest w postaci jednej płytki, nie wymagającej dodatkowego łączenia elementów. Zawiera ona wszystkie niezbędne czujniki w tym GPS i magnetometr. Jedyne czym musimy się zająć, to wybrać odpowiednie oprogramowanie dla naszego samolotu przy użyciu Mission Planner.
Blog MF Avionics - sprzęt do testu autopilota
Mamy już testowego autopilota ArduPilot 1.0 oraz cały sprzęt umożliwiający jego testowanie. Z powodzeniem podłączyliśmy serwomechanizmy, zaprogramowaliśmy procesor i naocznie sprawdziliśmy działanie programu. Kolejnym etapem będzie symulacja HIL z wykorzystaniem programu X-Plane.
Kilka zdjęć sprzętu znajduje się poniżej. Filmik z testów można obejrzeć tutaj.
wtorek, 7 sierpnia 2012
poniedziałek, 6 sierpnia 2012
Projekt X - pierwsza próba uruchomienia naszego autopilota
Prezentacja pierwszych prób uruchomienia autopilota ArduPilot dla Projektu X. Próba zakończona powodzeniem.
Jak zbudować własne UFO
Prezentacja dzieła niemieckich konstruktorów, budujących osobowy wielowirnikowiec.
Kurs modelowania w X-Plane cz. 7 - 9
Dokonamy już lotu testowego. Mając zamodelowane elementy niezbędne, możemy sprawdzić, co stworzyliśmy. Na tym można by zakończyć modelowanie. Dla dociekliwych dodamy jeszcze wyposażenie kokpitu w kolejnych częściach.
piątek, 3 sierpnia 2012
Testowy lot maszyny z ArduPilot Mega
Dobra prezentacja pierwszego lotu z użyciem aparatury ArduPilot Mega.
Kurs modelowania w X-Plane cz. 4 - 6
Kolejne części kursu modelowania w popularnym pakiecie X-Plane. Dowiemy się jak zamodelować rodzaj i parametry silnika, podwozie oraz powierzchnie sterowe.
Sztuczny horyzont - podstawowe problemy konstrukcyjne
Sztuczny horyzont jest przyrządem, wskazującym kąty przechylenia i pochylenia. Jego podstawowym elementem konstrukcyjnym jest żyroskop, który utrzymuje stałe położenie kątowe w przestrzeni inercjalnej. Dzieje się tak tylko wtedy, gdy na układ żyroskopu nie działają siły zewnętrzne. Problem pojawia się, gdy uświadomimy sobie, że Ziemia nie jest układem inercjalnym oraz że niemożliwe jest zapewnienie pełnego odizolowania żyroskopu.
Gdybyśmy podróżowali z żyroskopem na pokładzie w promieniu kilkunastu kilometrów, odchylenie jego osi wirowania od pionu grawitacyjnego byłoby niewielkie. Na prawdę pokonujemy samolotem odległości tysięcy kilometrów, podróżujemy za ocean Atlantycki lub do Chin. W przypadku takich przemieszczeń, odchylenie osi żyroskopu jest znaczne. Kolejną przyczyną odchyleń jest moment żyroskopowy, powstający w wyniku działania sił tarcia w łożyskach.
czwartek, 2 sierpnia 2012
Kurs modelowania w X-Plane cz. 1 - 3
Program X-Plane, oprócz dobrej zabawy z symulatorem lotu, zapewnia również bardzo dużo narzędzi do budowania własnych modeli obiektów latających. Są to Plane-Maker oraz Airfoil-Maker. Slużą one kolejno do modelowania wszelkiego rodzaju samolotów i profili lotniczych.
Narzędzia te mogą okazać się przydatne dla osób budujących własne modele rc. Program daje możliwość wstępnego sprawdzenia zachowania się modelu i wprowadzenia ewentualnych korekt w trakcie lotu, np. położenia środka ciężkości czy masy. Poniższy kurs dokładnie przedstawia proces tworzenia modelu samolotu.
Blog MF Avionics - jest model skrzydła w X-Plane
Bardzo powoli tworzymy model latającego skrzydła w X-Plane. Modelowanie musi przebiegać równolegle z budową rzeczywistego samolotu, więc niedługo wszystko będzie gotowe.
Do tej pory udało się zamodelować kadłub, skrzydła i położenie środka ciężkości. Wbrew pozorom, jest to już znacząca część modelu. Pozostał jeszcze zespół napędowy i powierzchnie sterowe :-)
Model prezentuje się następująco:
Chyłomierz poprzeczny i zakręt prawidłowy
Chyłomierz poprzeczny sam w sobie nie spełnia kluczowej funkcji podczas lotu, jednak jest dobrym uzupełnieniem zakrętomierza. Dzięki niemu możliwa jest kontrola wykonywanego zakrętu.
Konstrukcja chyłomierza jest bardzo prosta. Jest to łukowato wygięta rurka , w której znajduje się kulka (wskaźnik) i ciecz tłumiąca. Kulka w rurce zachowuje się podobnie jak wahadło, czyli kulka zawieszona na nici. W locie poziomym wskaźnik znajduje się na środku rurki, gdyż jedyną siłą, działającą na kulkę jest siła grawitacji. Położenie na środku jest stanem równowagi.
środa, 1 sierpnia 2012
Blog MF Avionics - podziękowania dla Panów Polaka i Rypulaka
W artykułach wykorzystaliśmy dotychczas wiele rysunków i ilustracji, pochodzących z książki Z. Polak, A. Rypulak, "Awionika, przyrządy i systemy pokładowe". Autorom składamy podziękowania i gratulacje.
Książka zawiera podstawy budowy i zasad działania urządzeń i systemów awioniki, tj.: przyrządy pokładowe, systemy nawigacyjne, łączności, sterowania, instalacje pokładowe i wiele innych.
Busola magnetyczna - najstarszy przyrząd nawigacyjny
Właściwości magnetyczne Ziemi były wykorzystywane w nawigacji od dawna i korzysta się z nich do dzisiaj. Przykładem są kompasy lub busole magnetyczne. Ziemia jest wielkim magnesem, którego bieguny w przybliżeniu pokrywają się z biegunami geograficznymi.
Jeżeli przystawimy magnes do stalowego elementu to zostanie
on przyciągnięty lub poczujemy siłę, która będzie próbowała nam wyrwać magnes z
ręki. Również dwa magnesy będą
się przyciągać biegunami przeciwnymi. Na takiej zasadzie działa kompas. Igła,
która się w nim znajduje jest małym magnesem. Jej umocowanie umożliwia swobodny obrót wokół własnej osi.
ArduPilot - otwarty autopilot twórców Arduino
ArduPilot należy do grupy otwartych autopilotów, tworzonych przez społeczność internetową. Jego budowa oparta jest o popularną platformę mikroprocesorową - Arduino. W przeciwieństwie do OpenPilot, ArduPilot jest dostępny w sklepach internetowych bez zbędnych kombinacji i czekania aż zbierze się chętna grupa z Twojego regionu. Co prawda, wpływa to na ekskluzywność OpenPilota, jednak znacznie utrudnia zakup.
Standardowo, na platformę ArduPilot składają się części sprzętowa i programowa. Każda z nich zawiera wiele rozwiązań i dodatków, których nie sposób zwięźle opisać. Zaczniemy od charakterystyki najpopularniejszego elementu sprzętowego, czyli płytek ArtuPilot Mega.
wtorek, 31 lipca 2012
Nawigacja w lotnictwie - metody i przykłady
Nawigacja statku powietrznego jest procesem określania aktualnego położenia, wyznaczania docelowego miejsca przylotu, a także określania drogi dotarcia do tego miejsca. Zadania te mogą być zrealizowane na różne sposoby, dlatego istnieje wiele metod nawigacji.
Urządzenia działające bez ingerencji sygnałów z zewnątrz,
czyli bez informacji z baz, dodatkowych urządzeń naziemnych lub innych statków
powietrznych wykorzystują własne sygnały radiowe, odbite od Ziemi,
promieniowanie naturalne ciał niebieskich, oraz pola magnetyczne i grawitacyjne
Ziemi.
Łączność w lotnictwie - krótka charakterystyka
Podstawowy system łączności składa się z nadajnika i
odbiornika. Oba te urządzenia zawarte są w radiostacji pokładowej. Dzięki temu
komunikacja odbywa się w dwóch kierunkach. Piloci mogą nadawać i odbierać
wiadomości. Komunikacja radiowa może odbywać się za pomocą fal radiowych o
różnych częstotliwościach. Prawnie określone jest jakie częstotliwości są
dozwolone. Radiostacje komunikują się za pomocą fal krótkich lub ultrakrótkich.
poniedziałek, 30 lipca 2012
Blog MF Avionics - dokumentacja etapu III
Zdjęcia z III etapu budowy skrzydła - laminowanie.
Zapraszamy do zapoznania się z poglądową dokumentacją.
Blog MF Avionics - zdjęcia z II etapu budowy płatowca
Udostępniona została dokumentacja z II etapu prac nad skrzydłem Projektu X. Tak dalej koledzy!!!
Zapraszamy do obejrzenia kolejnych zdjęć.
poniedziałek, 16 lipca 2012
Blog MF Avionics - pierwsze zdjęcia z pracy
Zakrętomierz - do wykonywania prawidłowych zakrętów
Zakrętomierz jest przyrządem, działającym w oparciu o właściwości żyroskopu. Wskazuje on jakościowo prędkość obrotową samolotu w płaszczyźnie poziomej, czyli prędkość zakrętu. We współpracy z chyłomierzem poprzecznym, służy do wykonywania zakrętu prawidłowego.
Na początku wyobraźmy sobie urządzenie, przedstawione na rysunku poniżej. Obracający się krążek zamocowany jest w ramce, która z kolei przymocowana jest do obudowy urządzania. Gdyby krążek się nie obracał, można byłoby obracać ramkę w której jest zamocowany, w płaszczyźnie prostopadłej do osi potencjalnego obrotu krążka.
Platformy OpenPilota - CopterControl Platform
Kontynuując cykl artykułów o OpenPilot, opiszemy koleją platformę - CopterControl Platform. Jest ona doskonała do amatorskich prób i zabaw jak i również stanowi dobrą podstawę do profesjonalnych konstrukcji.
Jedyną nową częścią, wchodzącą w skład platformy jest sprzętowa płytka CopterControl. Pozwala ona kontrolować lot wielowirnikowców, helikopterów i płatowców.
piątek, 13 lipca 2012
Blog MF Avionics - będzie kilka słów ogólnych o autopilotach
Rozpoczęliśmy cykl artykułów o amatorskich autopilotach, opisaliśmy już podstawowe platformy OpenPilot'a jednak pomyślałem sobie, że warto byłoby napisać coś o ogólnej zasadzie działania autopilotów. Po co te wszystkie żyroskopy, akcelerometry i inne czujniki.
Na samym początku uzupełnimy dział Awionika amatorska o artykuły dotyczące nawigacji w przestrzeni. Dowiemy się dlaczego, oprócz żyroskopów, potrzebne są również akcelerometry oraz opcjonalnie magnetometry. Następnie opiszemy działanie układów automatycznej regulacji i płynnie przejdziemy do budowy i działania autopilotów. Wszystko oczywiście na luzie, bez zbędnego bełkotu.
Zapraszamy do lektury :-)
Giroskop - orientacja w przestrzeni
Wiemy już w jaki sposób zmierzyć prędkości samolotu (pionową i poziomą) oraz wysokość lotu. Przy użyciu central areometrycznych określimy dodatkowo kilka innych parametrów. Warto także znać orientację samolotu względem Ziemi. Tego niestety nie możemy określić przy użyciu przyrządów ciśnieniowych. Należy wykorzystać urządzenia, zwane giroskopami (żyroskopami).
Samolot podczas lotu wykonuje wiele manewrów. Trzy podstawowe to odchylenie, przechylenie i pochylenie.
Platformy OpenPilota - OpenPilot Revolution Platform
We wstępie do OpenPilot dowiedzieliśmy się, ze otwarta platforma autopilota składa się z dwóch podplatform - OpenPilot (Open Pro Pilot) oraz Copter Control. Przyjrzyjmy się tej pierwszej.
Jak zapewnia nas społeczność tworząca OpenPilota, żaden element w platformie nie znalazł się przypadkowo. Do każdej części przywiązywano dużo uwagi i poświęcenia. Na Open Pro Pilot składają się dwie części - sprzętowa i programowa.
Nie wszystko udaje się od razu - próby quadrocoptera
Relacja z prób konstrukcyjnych kolegi Krzyśka (tak podpisuje się na forum;-)), o której możecie poczytać TUTAJ. Jak widać, nie wszystko udaje się zrobić od razu i bez wysiłku.
"Nie musisz być najlepszym zaczynając, ale musisz zacząć aby być najlepszym" - to będzie moje motto.
czwartek, 12 lipca 2012
Centala aerometryczna, czyli Air Data Computer
[3] Centrala aerometryczna (Air Data Computer) jest cyfrowym urządzaniem, obliczającym podstawowe parametry lotu na podstawie zmierzonych właściwości powietrza otaczającego samolot. Wszystko po to, aby zmniejszyć ilość niezależnych urządzeń na pokładzie i zwiększyć dokładność obliczeń.
Centrala areometryczna korzysta z wartości ciśnienia całkowitego i statycznego,
temperatury spiętrzenia oraz kątów
natarcia i ślizgu. Jeżeli trzy ostatnie parametry nie są przez Ciebie
znane, postaram się je wytłumaczyć w dalszej części artykułu.
Blog MF Avionics - Rozpoczęliśmy pracę nad Projektem X
Od dzisiaj startuje budowa płatowca w ramach Projektu X. My w tym czasie zajmiemy się programowaniem autopilota oraz modelowaniem samolotu w programie X-Plane.
Trudno powiedzieć, na ile modele stworzone w X-Plane są zgodne z rzeczywistością. Niebawem się tego dowiemy. Jeżeli zgodność będzie zadowalająca, to wykorzystamy ten program do wstępnej weryfikacji naszego autopilota metodą hardware-in-the-loop. Stosując metodę komunikacji programu X-Plane, będziemy wysyłać sterowanie z naszego autopilota protokołem UDP i badać zachowanie modelu.
Jeżeli macie jakiekolwiek doświadczenie, pozwalające wam powiedzieć coś na temat stopnia realności modeli X-Plane - zapraszamy do dyskusji.
Projekt X - pracę czas rozpocząć
Prace nad Projektem X zaczęły się jeszcze kilka miesięcy temu. Projekt koncepcyjny konstrukcji, projekt wykonawczy, spotkania z ludźmi, poszukiwanie odpowiednich osób. W ten właśnie sposób znaleźliśmy się na liście odpowiedzialnych za powodzenie projektu - dokładniej za programowanie autopilota.
O Projekcie X opowiedział nam kolega, który jest jednym z jego koordynatorów. Pomysł wydał się nam bardzo ciekawy, trochę niekonwencjonalny, dlatego postanowiliśmy spróbować. Obrazek poniżej nakreśla sytuację. (nie mylić naszego projektu z nowym filmem ;-))
środa, 11 lipca 2012
Naoczne działanie i zastosowanie żyroskopu
Praktyczne wytłumaczenie działania żyroskopu oraz jego zastosowanie w praktyce
Wariometr - ...i lądowanie jest możliwe
[2] Wariometr jest przyrządem mierzącym prędkość pionową samolotu, czyli prędkości wznoszenia lub opadania.
Jest to bardzo ważny parametr lotu, szczególnie podczas lądowania. Istnieje kilka metod pomiaru omawianej prędkości. Skupimy
się na jednej, mianowicie na różniczkowaniu
ciśnienia statycznego.
Różniczkowanie to wyznaczanie przyrostu pewnej wielkości
(mówiąc nieoficjalnie). Prędkość mówi nam, o ile wzrośnie przebyta droga w
określonym czasie. Przykładowo, jadąc z prędkością 50 km/h oczywistym jest, że
za godzinę przejedziemy dokładnie 50
km .
Prędkościomierz - bez niego też nie da rady
[2] W artykule o OCP powiedzieliśmy, że prędkość lotu mierzymy m.in. poprzez pomiar ciśnienia dynamicznego. Wiedząc, że jest ono różnicą ciśnień całkowitego i statycznego, możemy skonstruować prędkościomierz.
Ideę działania prędkościomierza przedstawia rysunek 1.
piątek, 6 lipca 2012
OpenPilot - awionika na dobry początek
Nawet najlepsi kiedyś musieli zaczynać. Przygoda z awioniką też ma swój początek. Nie trzeba znać się na nowoczesnych rozwiązaniach przyrządów pokładowych czy skomplikowanych systemach sterowania. Wystarczy odrobina pasji i chęci, aby poznać tę piękną dziedzinę. Zaczynamy od małych modeli latających, sterowanych przez amatorskie autopiloty.
Amatorskie autopiloty to urządzenia elektroniczne, które sterują ciągiem silnika i wychyleniem serwomechanizmów na podstawie danych otrzymanych z czujników. W zależności od autopilota, mogą to być czujniki ciśnień statycznego i całkowitego, przyśpieszeniomierze, żyroskopy, magnetometry czy odbiornik GPS. Istnieje wiele autopilotów, tworzonych przez internautów w formie tzw. Open Source. Są one dostępne za darmo.
WiFi na pokładzie zagrożeniem dla awioniki?
Pasażerowie samolotów zawsze proszeni są o wyłączenie telefonów komórkowych oraz innych elektronicznych gadżetów, aby nie zakłócały pracy urządzeń awioniki. Co prawda, długo nie wykazano żadnego negatywnego wpływu telefonów na osprzęt awioniczny, ale w końcu natrafiono na problem.
Podczas montażu elementów sieci WiFi na pokładzie jednego z samolotów Boeing pojawił się problem z ekranami typu Phase 3, dostarczonymi przez firmę Honeywell. W przypadku silnego sygnału z nadajnika WiFi, obraz z ekranów znika. Nie jest to problem długotrwały, gdyż zakłócenia zanikają, jednakże może stanowić dowód słuszności dla ciągłych zakazów wyłączania urządzeń elektronicznych w samolotach.
Boeing uspokaja, mówiąc, że poziom sygnału WiFi podczas montażu był znacznie wyższy, niż jego zakres użytkowy. Sygnał WiFi emitowany z laptopów i telefonów komórkowych w żadnym stopniu nie zagraża urządzeniom pokładowym.
Garmin zaniecha produkcji GNS 420W oraz 430W
Garmin poinformował, że planuje zaniechać produkcję systemów GNS 420W i 430W. Wszystko wiąże się ze spadkiem zainteresowania produktami. Przedstawiciel firmy informuje, ze to, jak szybko zostanie zakończona sprzedaż, zależeć będzie od trendów rynkowych.
Istnieje już alternatywa dla upadającego produktu - są to systemy GTN-650 i GTN-750 z funkcją dotykową. GTN-650 posiada 4-calowy wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości, natomiast GTN-750 wyposażony jest w wyświetlacz 6-calowy. Dodatkowymi udogodnieniami są wskazania dróg powietrznych i ścieżek podejścia.
Wysokościomierz - przyrząd niezbędny na pokładzie
[2] W artykułach dotyczących atmosfery wzorcowej i wysokości lotu wspomnieliśmy już kilka razy, że zmiana ciśnienia w atmosferze przy zmianie wysokości bezwzględnej może posłużyć do określania wysokości lotu. Wykorzystuje się do tego przyrządy zwane wysokościomierzami.
Ideą wysokościomierza jest pomiar ciśnienia statycznego i przeliczenie jego wartości na wysokość,
zgodnie z modelem atmosfery wzorcowej. Klasyczny
przyrząd składa się ze szczelnej obudowy, portu dostarczającego ciśnienie statyczne, puszki aneroidowej
oraz układu mechanicznego.
czwartek, 5 lipca 2012
Garmin G500, G600 - produkty zdobywające rynek
Prezentacja bardzo popularnego zintegrowanego wskaźnika pokładowego Garmin
Wysokość lotu - różnie z nią bywa
[2] Wspominaliśmy w artykule o Odbiorniku Ciśnień Powietrznych, że jednoznaczne określenie wysokości, na jakiej leci samolot nie jest takie proste. Wynika to ze sposobu określenia punktu odniesienia, oznaczającego wysokość 0.
W geografii, do określania wysokości szczytów, jako układu odniesienia używa się m.in. poziomu morza. Jest to tzw. wysokość bezwzględna. Ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby za punkt odniesienia przyjąć lokalną równinę. Wtedy wysokość szczytu będzie liczona właśnie od tej równiny. Tym razem będzie to wysokość względna.
środa, 4 lipca 2012
Jat Tehnika zakłada z Airbusem centrum szkoleniowe
Jat Tehnika ujawnił plany założenia centrum szkoleniowego w współpracy z Airbus.
Spodziewa się, że centrum będzie szkolić około 200 mechaników i 50 inżynierów w przeciągu najbliższych pięciu lat. Podczas pierwszej fazy projektu, instruktorzy Jat Tehnika otrzymają certyfikaty zgodne ze standardami firmy Airbus, natomiast całe centrum zostanie certyfikowane w drugiej fazie. W trakcie trzeciej fazy, instytucja zostanie przekształcona w centrum regionalne, świadczące usługi dla osób trzecich.
Odbiornik ciśnień powietrznych - serce przyrządów pokładowych
Z tym sercem to może przesada, bo w oparciu o pomiary tradycyjnej instalacji OCP działają zaledwie trzy przyrządy, jednakże są to przyrządy najważniejsze.
Schemat OCP przedstawiony jest na poniższym rysunku. Zadaniem tej instalacji jest pomiar ciśnienia statycznego i całkowitego powietrza. Wyjaśnię te pojęcie obrazowo, bez definicji. Jeżeli jest taka potrzeba, definicję można znaleść w każdej książce do mechaniki płynów lub aerodynamiki.
Linie lotnicze Delta zdobywają Nowy Jork
Linie Delta rozpoczęły sprzedaż biletów w jedną stronę z lotniska LaGuardia w Nowym Jorku do Filadelfii podczas uroczystości Memorial Day weekend. Cena wynosiła 69 dolarów.
Sprzedaż, który zakończyła się w środę, miała na celu zwrócenie uwagi na nowe połączenia, które są kluczowe dla uzyskania długoterminowej przewagi w Nowym Jorku, najbardziej ruchliwej przestrzeni powietrznwj w Stanach Zjednoczonych.
poniedziałek, 18 czerwca 2012
Atmosfera wzorcowa - skomplikowaną rzeczywistość trzeba uprościć
Nawykiem inżynierów jest upraszczanie sobie rzeczywistości w granicach zdrowego rozsądku. Stworzenie modelu atmosfery jest jak najbardziej pozytywnym działaniem, gdyż znacznie ułatwiło to międzynarodowe porozumienie w sprawie wykorzystania jej właściwości w lotnictwie.
Te właściwości to m.in. zmiana ciśnienia przy zmianie wysokości n.p.m. Teraz należy postawić pytanie: w jaki sposób to ciśnienie się zmienia? Obserwując stan atmosfery (pogodę) widzimy, że zmienia się on z godziny na godzinę, z dnia na dzień, z miesiąca na miesiąc i trudno tu o jednoznaczy opis. Dlatego też na całym świecie przyjęto ten sam model (atmosferę wzorcową), który różni się mniej lub więcej od stanu rzeczywistego.
Jedyny niewidzialny samolot na świecie
niedziela, 17 czerwca 2012
Lufthansa może starać się o odszkodowanie za pęknięcia na skrzydłach A380
Przedstawiciele Lufthansa powiedzieli, że mogą domagać się odszkodowań za pęknięcia znalezione na skrzydłach superjambo A380. Jednocześnie zaprzeczyli że takowy wniosek został już wcześniej złożony.
"Jesteśmy oczywiście w trakcie rozmów, dotyczących wadliwych skrzydeł. Ale do tej pory nie jest jeszcze jasne, kiedy i jak problem będzie rozwiązany," powiedział rzecznik Lufthansy.
F-16
czwartek, 14 czerwca 2012
Awionika - tym się zajmujemy
Rys. 1 - Przyrządy pokładowe [1] |
Na wstępie warto określić czym jest awionika. Angielskie słowo avionics jest skrótem dla aviation electronics dlatego możemy powiedzieć, że awionika to elektronika lotnicza.
Z biegiem czasu pojęcie awionika nabrało szerszego znaczenia, gdyż obecnie to nie tylko "elektronika" na pokładzie samolotu, lecz wszystkie urządzenia elektryczne, elektroniczne, elektromechaniczne i optoelektroniczne.