czwartek, 9 sierpnia 2012

Bezkardanowy system nawigacji - żyroskopy i przyspieszeniomierze w autopilocie

AHRS

W artykule o sztucznym horyzoncie powiedzieliśmy o podstawowym problemie określania orientacji w przestrzeni z wykorzystaniem żyroskopu. Chodzi tu o ciągłe utrzymywanie jego płaszczyzny wirowania prostopadle do pionu lokalnego. Problem rozwiązuje nawigacja bezkardanowa, niewymagająca specjalnego zawieszenia żyroskopu.


Całość składa się z czujników prędkości kątowych (elektronicznych żyroskopów) i przyspieszeniomierzy (również elektronicznych), umieszczonych na trzech prostopadłych osiach oraz z komputera. Elementy pomiarowe wraz z procesorem (komputerem) są sztywno zamontowane na platformie, która z kolei przymocowana jest to statku powietrznego.




Widzimy, że w takim rozwiązaniu niemożliwe jest, aby prędkości kątowe mierzone były w układzie związanym z przestrzenią inercjalną, ponieważ są one przymocowane do samolotu. Całość wygląda następująco:



Bezkardanowy system nawigacji
Rys. 1 - Bezkardanowy system nawigacji [1]



Bez zagłębiania się w algorytmy obliczania orientacji przestrzennej nie jesteśmy w stanie dokładnie opisać współdziałania żyroskopów i przyspieszeniomierzy. Ogólnie, rzecz polega na ciągłym pobieraniu danych z czujników (np. co 0,01 s), obliczaniu chwilowego położenia osi samolotu względem Ziemi przy użyciu macierzy transformacji, określania przyspieszeń na tych osiach i zliczaniu drogi. Dodatkowym sygnałem, używanym w obliczeniach, mogą być dane z magnetometru, czyli kurs



Schemat obliczania orientacji przestrzennej
Rys. 2 - Schemat obliczania orientacji przestrzennej [1]



Sprawa wygląda całkiem banalnie, gdy samolot leci lotem ustalonym przez większość drogi i tylko czasami wykonuje manewry, powodujące powstawanie dodatkowych przyspieszeń. Problemy pojawiają się, gdy pilot długotrwale krąży lub ciągle wykonuje gwałtowne manewry, przechylenia itp. W tym przypadku należy dodatkowo korygować obliczenia. 


 Budowa systemu AHRS
Rys. 3 - Budowa systemu AHRS [2]


Na powyższych zasadach działają systemy AHRS, określające orientację samolotu w przestrzeni. Rozwiązanie stosowane jest również w amatorskich autopilotach, tj. OpenPilot, ArduPilot i wielu innych. Dlatego praktycznie zawsze w ich specyfikacji podawana jest informacja o rodzajach zainstalowanych żyroskopów i przyspieszeniomierzy. Opcjonalnie może pojawić się też magnetometr.  

Zalety i wady


Wiadomo, nie istnieją rozwiązania idealne. pProsta struktura, niski koszt budowy, niewielkie wymiary i waga, niezawodność, wytrzymałość - to są zalety systemów bezkardanowych. Nie należy zapominać do istnieniu błędów przyspieszeniomierzy, żyroskopów, wymaganiu kalibracji czujników oraz bardzo szybkiego komputera, który nadąży ze wszystkimi obliczeniami. 

Źródła:


1. A. Lawrence: "Modern Inertial Technology"
2. http://www.hsfsolutions.com